برای همه ما پیش آمده که از خودمان بپرسیم با کدام گروه از مواد غذایی، بیشتر میتوانیم خودمان را سیر نگه داریم. این موضوع یکی از اصلی ترین سوالاتی است که برای چاق  های دوست داشتنی پیش می آید اما خیلی  از رژیم های رایج در بازار، اصلا به این پرسش پاخ نمیدهند و صرفا یک برنامه غذایی به شما میدهند.

برای پاسخ به این پرسش، باید به این نکته توجه کنیم که افراد مختلف، داراری ذائقه سیرشوَندگی مختلف هستند. یعنی برخی ها با خوردن گوشت و پروتیئین ها سیر نمیشوند و حتما  باید سر سفره یکی دو لقمه نان بخورند. برعکس این قضیه هم صصادق است. یعنی برخی افراد با خوردن خانواده کربوهیدرات، احساس سیری نمیکنند و حتما باید در هر وعده ای، مقداری گوشت(قرمز یا سفید) بخورند.

پس نمیتوان در مورد اینکه چه چیزی سیرمان میکند، پاسخ ثابت داد اما باید برای این موضوع که در برنامه غذایی خود، طبق ذائقه غذایی خودمان، برنامه غذایی بنویسیم، توجه ویژه ای انجام دهیم. یعنی برنامه غذایی و رژیمی که قرار است ما را لاغر کند، باید بر اساس ذائقه و سبک غذایی خودمان  تدوین شود؛ در غیر این صورت، قطعا رژیم ما به شکست خواهد انجامید. اتفاقا دلیل شکست در بسیاری از رژیم های رایج نیز همین است که برنامه غذایی آنها با سلیقه غذایی و شرایط شما مطابقت ندارد و نمیتواند برای شما برنامه ای قابل اجرا بنویسد.

کربوهیدرات ها منابع  انرژی و سوخت در بدن می باشند که عضلات مغز و دیگر بافت های بدن روی مصرف مستمر انها در جهت تامین سریع و طولانی مدت انرژی به اندازه زیادی تمرکز دارند طی فعالیت های غیر هوازی مانند تمرینات مقاومتی و غیر هوازی مانند تمرینات مقاومتی و بدنسازی بدن برای تامین سوخت تکیه زیادی روی کربوهیدرات ها دارد و به طبع مقداری که شما باید از این مواد در بدن ذخیره داشته باشید روی توان و استقامت تان تاثیر خواهد داشت.

هرگرم کربوهیدرات چند کالری دارد ؟
هر گرم کربوهیدرات در حدود ۴ کالری انرژی دارد برای مثال یک تکه نان گندم کامل ۳۰ گرم داری حدود ۱۳ گرم کربوهیدرات می باشد که این مقدار معادل ۵۲ کالری خواهد بود ۱۳*۴=۵۲

وظیفه پروتئین در بدن
پروتئین زمانی که در بدن به شکل آمینو اسید تجزیه می گردد اولین ماده مورد نیاز برای ساخت بافت عضلانی و دیگر بافت ها در بدن می باشد آمینو اسید ها گذشته از این که در ساخت عضلات نقش دارند برای برخی از فعالیت های بدن مثل تولید سلول ها تولید هورمون ها مبارزه با عفونت ها و کمک به فعالیت ماده ای در بدن که موجب انتقال پیام ها و انگیزه ها می گردد نیز نقش بسزایی دارند.

هر گرم پروتئین چند کالری دارد ؟
هر گرم پروتئین حدود ۴ کالری دارد برای مثال هر ۱۰۰گرم سینه مرغ خام بدون استخوان حاوی حدود ۲۳گرم پروتئین است  یک سینه مرغ وزنی معادل ۱۸۰تا۲۲۰گرم دارد.


در جکع بندی این موضوعات باید بگوییم بدن ما به هردو گروه غذایی نیاز دارد و در برنامه غذایی ما باید وجود داشته باشند. نکته اصلی این است که رژیم غذایی خود را بر اساس ذائقه خودمان  تنظیم کنیم تا هم قابل اجرا باشد و هم خسته کننده نشود.